ارائه آسانسوری (Elavator Pitch) چیست؟
تصور کنید که با بیل گیتس از طبقه همکف تا طبقه پانزدهم آسانسور یک ساختمان همراه هستید. چطور خودتان را به او معرفی میکنید که وقتی بیل گیتس خواست پیاده شود؛ بخواهد که به صحبتهای شما بیشتر گوش بدهد؟ و حتی بتوانید قرار ملاقاتی تنظیم کنید. ارائه آسانسوری (Elevator pitch) مهارتی برای برقراری ارتباط با افراد در کمتر از یک دقیقه است.
بنابراین، ارائه آسانسوری یا Elevator Pitch یک توصیف جالب 60 ثانیهای از اقدامات شما یا محصول فروشی شماست. هدف این است که مکالمه مجددی را به دست آورید و هدف این نیست که فرد مقابل درگفتوگو را متقاعد به استخدام یا خرید راه حل خود کنید.
چرا ارائه آسانسوری مهم است؟ چرا باید به این مهارت مجهز شویم؟
افراد خیلی فرصت و حوصله شنیدن داستانها و مطالب ما را ندارند. چرا که هم برایشان دغدغه نیست و اهمیتی هم ندارد.
بنابراین باید اصول و تکنیک های ارائه در زمان اندک را فرا بگیریم.
3 تکنیک تاثیرگذار در ارائه آسانسوری
1) باید ساده و واضح صحبت کنیم.
باید به گونهای صحبت کنیم که مخاطب همه مطالب ما را به خوبی درک کند. از به کار بردن اصطلاحات تخصصی باید پرهیز کرد.
حالت اغراقآمیز این است که باید به گونهای صحبت کنیم که از یک کودک ۷ ساله گرفته تا یک پیرمرد و پیرزن ۸۰ ساله هم منظور و مفهوم صحبتهای ما را درک کنند.
2) باید مختصر و مفید صحبت کنیم.
30 تا 60 ثانیه فرصت وجود دارد، بنابراین از گفتن مطالب اضافی و بیهوده باید پرهیز کرد و مطالب اصلی و کلیدی را بیان کرد. گفتن چند جمله میتواند نیمی از وقت را هدر بدهد و حتی بحث و صحبتها را به بیراهه ببرد.
3) باید نشان دهیم که طرف مقابل را منتفع خواهیم کرد.
اگر ما و یا کارمان برای طرف مقابل نفعی نداشته باشد، دلیلی برای شنیدن صحبتهای ما نمی بیند. این منفعت صرفا نفع مالی و مادی نیست. پس سعی کنیم در صحبتهای خود نشان دهیم که فایده و سودی برای او و سازمانشان داریم.
متاسفانه ما فکر می کنیم تعریف و تمجید کردن از خودمان و از مهارت های خودمان بگوییم کار مناسب و خوبی است. در حالی مطرح کردن مهارت های ما باید نهفته در نفع و فایده ای که میتواند برای طرف مقابل داشته باشد نشان داده شود.
یادمان نرود که تمرین بهترین راه برای بالا بردن مهارت است.
در ارائه آسانسوری باید به سوالات زیر پاسخ داده شود:
چه کسی هستید؟
قبل از پریدن درون ارائه آسانسوری خود، شما نیاز به معرفی خودتان به طرف مقابل دارید. جملهای در مورد خودتان بنویسید. این کار، به شما کمک میکند تا مکالمه را از مسیر درست خود، آغاز کنید. این کار را خیلی سریع و صریح انجام دهید.
چه مشکلی را حل میکنید؟
شناخت دقیقی از فعالیتهای خود داشته باشید. ماموریت و اهداف محصول یا خدماتتان چیست؟ هر چه بیشتر در مورد کسب وکار خود بدانید، این آگاهی ارائه شما را برای فرد مقابل راحتتر میکند.
چه راه حلی برای حل این مشکل دارید؟
راه حل و محصول نهایی شما چیست؟ چطور قرار است آن را در اختیار مشتریان قرار دهید؟ این بخش به اندازه پرداختن به مشکل مهم است.
توصیههایی برای ارائه مؤثر در محیط رقابتی کسبوکار
- تعداد کلمات ارایهتان را از قبل مشخص کنید. در مسابقهها و اردوهای استارتآپ که جایی برای ارایه ایده و سرمایهگذاری روی آنهاست، زمان اهمیت زیادی دارد و گفتن کلمات اضافی و بیهوده میتواند ایده را به سمت شکست ببرد. بعضی افراد دوست دارند ایدهشان را داستانوار بیان کنند ولی شما فقط 60 ثانیه زمان دارید، پس باید کلماتی که استفاده میکنید فشرده، خلاصه و کامل باشد.
- فشرده کردن کلمات به این معنی نیست که از تصاویر در ارایه استفاده نکنید. میتوانید برای درک بهتر ایده، تصویری را نشان دهید که ایده را بهتر معرفی کند. حتی اگر بتوانید از نمونه ساختهشده و عینی محصول نیز استفاده کنید، خیلی عالی است.
- با اطمینان ارایه دهید. شما به ایده و چیزی که در ذهنتان است باور دارید، باید بتوانید این باور را به سرمایهگذاران نیز منتقل کنید تا روی طرح شما سرمایهگذاری کنند. پس با اطمینان ایده خود را معرفی کنید و مطمئن باشید که میزان باور شما با میزان موفقیتتان بسیار مرتبط است.